شهید محسن فخری زاده

نام های برجسته شهید فخری زاده

در سال ۲۰۱۰، روزنامه گاردین نیز فخری زاده را مسئول اصلی برنامه هسته ای ایران می دانست. آمریکایی ها لقب صندوقچه اسرار برنامه هسته ای ایران را به وی دادند، چرا که به طور مخفیانه در تعیین موضع ایرانی ها در مذاکرات تاثیر گذار بود. همچنین آن ها بیان کردند تا زمانی که نتوانند با این فرد گفتگوی مستقیمی ترتیب دهند، نمی توان به میزان ورود ایران به دانش هسته ای پی برد. 

همچنین در سال ۲۰۱۴ روزنامه نیویورک تایمز فخری زاده را نزدیک ترین چیز ممکن به یک «اوپنهایمرایرانی» می دانست. در ایران نیز نام «دانشمند برجسته و ممتاز هسته ای و دفاعی کشور» توسط رهبر انقلاب سید علی خامنه به وی داده شد. در ادامه در جریان شرح عملیات سرقت اسناد اتمی ایران که توسط موساد انجام شده بود، به محسن فخری زاده لقب «مغز متفکر برنامه هسته ای ایران» توسط بنیامین نتانیاهو داده شد.

همکاری محسن فخری زاده در تولید واکسن کرونا

طبق گفته های وزارت دفاع ایران شهید فخری زاده همراه با سازمانی که مدیریت آن را بر عهده داشت، در ساخت کیت تشخیص کرونا و واکسن کرونا با وزارت بهداشت همکاری داشته است. زمان رسیدن این واکسن به مرحله انسانی همزمان می شود با شهادت او که بر اساس گفته های رئیس ستاد مقابله با ویروس کرونا، علیرضا زالی «تلاش محسن فخری ‌زاده برای ساخت واکسن کرونا بی سرانجام نماند و با تلاش او و همکارانش به مرحله آزمایشهای انسانی رسیده‌ است.»

چگونگی به شهادت رسیدن شهید محسن فخری زاده

چگونگی به شهادت رسیدن این شخصیت برجسته ایرانی به گونه ای بوده است که در عصر ۷ آذر ۱۳۹۹ در میدان خلیج فارس شهر آبسرد دماوند، خودروی نیسانی که حامل مواد منفجره بوده است در کنار خودرویی که شهید فخری زاده درآن قرار داشتند، منفجر می شود و در سویی دیگر افرادی دیگر خودروی هدف را به رگبار بستند. در ادامه این درگیری فخری زاده به دلیل انفجار و اصابت تیر توسط بالگرد به بیمارستان انتقال داده شده و اما در نهایت شهید می شود.

نشریه انگلیسی ساندی تایمز در فروردین ۸۷ با اشاره به اسنادی، که ادعا می‌شود از یک دستگاه لپ‌تاپ ایرانی‌ها به دست آمده، فخری‌زاده را یک افسر سپاه پاسداران و استاد دانشگاه امام حسین تهران و به عنوان «پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران» معرفی کرده و مدعی شد: «سرویس‌های اطلاعاتی غرب معتقدند ایران در صدد تولید یک کلاهک هسته‌ای با توان نابودسازی هر شهری در خاورمیانه است که مسئولیت این برنامه بر عهده محسن فخری‌زاده مهابادی، مدرس فیزیک دانشگاه امام حسین تهران، قرار دارد و از این روی، می‌توان وی را پدر تولید کلاهک اتمی ایران نامید»

بنا به گفته رسانه‌های غربی در آن سال، فخری‌زاده مدیریت طرحی با عنوان «پروژه ۱۱۱» به منظور تولید یک کلاهک هسته‌ای با توان انفجار در ارتفاع ۲ هزار فوتی و تخریب یک منطقه وسیع را برعهده داشته‌است.

فخری‌زاده از جمله افرادی است که نام وی با ادعای دخالت وی در برنامه هسته‌ای، در فهرست تحریم‌های شورای امنیت قرار داده شده و آژانس بر مصاحبه با وی اصرار داشته‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

«عدالت آموزشی» زمینه‌ساز «عدالت اجتماعی»