پژوهشگران دستاورد های خود را با نیازهای جامعه وفق دهند

به گزارش روابط عمومی خانه نخبگان قدس به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، محمد عذیری، رئیس خانه نخبگان غرب استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی قدس خبر، به مناسبت هفته پژوهش اظهار داشت: خانه نخبگان از سال ۹۲ به صورت جمع های خودجوش فعال شد و از اواخر سال ۹۴ فعالیت رسمی خود را با صدور حکم از سازمان بسیج علمی و پژوهشی سپاه سیدالشهداء آغاز کرد که هدف از تاسیس خانه نخبگان ایجاد مرجعیت علمی در غرب استان به مرکزیت شهرستان قدس بوده است.

وی افزود: به استناد ماده ۴ بنیاد ملی نخبگان، نخبه به فردی اطلاق می شود که اثرگذاری وی در گسترش علم، فناوری، فرهنگ و هنر مشهود باشد اما در خانه نخبگان شهرستان قدس نخبه یعنی فردی که فعال، انقلابی و موثر باشد.


رئیس خانه نخبگان غرب استان تهران بیان داشت: خانه نخبگان شهرستان قدس ۳۵ نفر عضو فعال شورای نخبگان دارد و صاحب نظران علمی، فرهنگی، هنری و سیاسی می توانند در خانه نخبگان شهرستان قدس عضو شوند، حمایت خانه نخبگان از مخترعین و نخبگان در دو بخش مادی و معنوی صورت می گیرد.

عذیری گفت: حمایت های معنوی خانه نخبگان شامل استاد راهنما، استفاده از کارگاه های رایگان و تاییدیه های علمی رایگان است و حمایت های مالی خانه نخبگان طبق ضوابطی که وجود دارد به سازمان علمی و پژوهشی معرفی می شود.

وی ادامه داد: خانه نخبگان وظیفه نخبه پروری را برعهده ندارد به دلیل اینکه مراکز رشد سازمان بسیج وظیفه نخبه پروری را بر عهده دارد، ما در حوزه نخبه پروری برای اینکه رویکرد ویژه ای داشتیم و قالب کار در بحث دانش آموزی بوده است که در بحث نخبه پروری قرارگاه ویژه دانش آموزی شهید مجتبی حسینی راه اندازی شد و در خانه نخبگان در حال فعالیت است.

محمد عذیری بیان کرد: تحصیلات عالی را نمی توان از پژوهش جدا دانست، طبیعتا تحصیلات آکادمیک برای شروع فعالیت پژوهشی لازم است اما کافی نیست، در حوزه تولید مقالات تحصیلات آکادمیک کافی نیست.

رئیس خانه نخبگان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در رابطه با تولید علم عنوان کرد: پژوهشگران و مخترعان در جامعه دچار یک آفت شده اند، آفت مخترعان این است که محصول مورد نظر را اختراع می کنند و لوح آن را قاب کرده به دیوار می زنند دیگر سراغ باقی مراحل نمی روند و پژوهش هایی هم در حوزه هایی مقالات علمی ارائه می دهند که برای جامعه بازدهی ندارد در صورتی که باید خود را با علم جامعه وفق دهند تا مقالاتشان بازدهی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه خانه نخبگان برای آینده، شناسایی نخبگان است و اولویت خانه نخبگان با کسانی است که نخبه هستند اما به دلیل بی توجهی های صورت گرفته از پیشرفت و اختراع دست کشیده اند، راه اندازی استارت آپ ها در بخش دانشجویی و اقتصادی است.

عذیری در ادامه گفت: خانه نخبگان تاکنون ۳ مورد ثبت اختراع داشته است، در بخش دانش آموزای مسابقات هوا و فضا مقام کسب کرده ایم، چاپ چندین مقاله پژوهشی از سوی اعضای خانه نخبگان در حوزه های مختلف و دو مورد چاپ مقاله در مقالات جهان و افتخارات دیگری که خانه نخبگان کسب کرده است.


رئیس خانه نخبگان غرب استان تهران تصریح کرد: مسئولین به این امر که خانه نخبگان می تواند به عنوان یک بازوی قوی مشاوره ای در سطح غرب استان تهران فعال باشد نگاه ویژه ای داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پنجمین همایش بین المللی افق های نوین در علوم تربیتی، روانشناسی و آسیب های اجتماعی