اخلاق نخبگی؛ پیش‌زمینۀ توسعۀ علم نافع است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خانه نخبگان قدس؛ ویژه‌برنامه تحلیل، تبیین و نحوه اجرایی شدن بیانیه گام دوم با تأکید بر نشر، ترویج و خلق علم با مشارکت جوانان با مشارکت بنیاد نخبگان استان هرمزگان و دانشگاه فرهنگیان در بندرعباس برگزار شد.

عامری؛ رئیس بنیاد نخبگان هرمزگان با اشاره به تنوع و گسترۀ تسهیلات بنیاد ملی نخبگان، گفت: یکی از رسالت‌های خطیر این بنیاد، بسترسازی جهت شکوفایی ظرفیت‌های بالقوه در حوزه‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف است که البته با تحقق این مهم علاوه بر نیل به هدف غایی بنیاد، جامعه نیز منتفع خواهد شد.

وی نگاه به درون و تقویت حس باور به نخبگانی بومی را یکی از محورهای مهم فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان برشمرد و افزود: در سطح ملی، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بسیار متنوعی وجود دارد که با واگذاری عرصه به مستعدان‌برتر، الگوهایی بر مبنای چالش‌ها و تهدیدها طراحی خواهد شد که کارکرد بیشتر و بهتری نیز در کشور خواهد داشت.

عامری با بیان اینکه علم و پژوهش بنا به فراخور نیاز و حوزه فعالیت افراد باید در جامعه نهادینه شود، ادامه داد: انتقال نیازها و خط‌دهی به مراکز دانشگاهی و جامعۀ نخبگانی منجر به دستاوردهای قابل عرضه و عملیاتی می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان هرمزگان اظهار داشت: با توجه به پتانسیل‌های مختلف استان در تولید، تولید دانش‌محورانه یکی از دغدغه‌ها و نیازهای هرمزگان است که البته این مهم تنها با حضور صاحبان صنایع تحقق می‌یابد.

بهرامشاهی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان نیز با ارائه گزارشی از رشد تصاعدی علمی در  40 سال اخیر، دستاوردهای علمی و تحقیقاتی کشور در سال‌های پس از انقلاب را چشمگیر توصیف کرد.

وی با اشاره به موفقیت‌های بسیار در بخش تعلیم و تربیت نیروی‌انسانی متخصص و متعهد، افزود: خط‌مشی‌ها و محورهای موجود در بیانه گام دوم انقلاب، در صورت عملیاتی‌شدن می‌تواند کشور را به جایگاه توسعه‌یافتگی برساند.

بهرامشاهی رعایت اصول اخلاق نخبگی را از مهمترین ملزومات امروز جامعۀ دانشگاهی برشمرد و ادامه داد: تزکیۀ علم یکی از اصول مورد تأکید در تمدن ایرانی-اسلامی و از توصیه‌های مهم دینی است. به عبارت دیگر، علم تنها زمانی می‌تواند اثرگذاری بهینه در جامعه داشته باشد که مزّین به اخلاق باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: پایبندی به اخلاق علمی توسط پژوهشگران، محققان، اساتید و دانشجویان، پیش‌زمینۀ نشر علم نافع و اثربخش در جامعه است.

وی در پایان با اشاره به لزوم تقویت روحیۀ خودباوری و اعتمادبه‌نفس، نگاه پرسشگرایانه را از مهمترین اصول برای انجام پژوهش و تحقیق هدفمند برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

استارتاپ‌های فعال حوزه اقتصاد دیجیتال سرمایه جذب می‌کنند