رشد ۳۰ درصدی اقتصاد دانش بنیان در کشور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: 10 درصد تولید ناخالص کشور باید از طریق توسعه بیوتکنولوژی اتفاق بیفتد که در این زمینه تولید دارو، واکسن و تاثیرگذاری آن در بخش کشاورزی و امنیت غذایی و همچنین تحولات آی‌تی و آی‌سی‌تی به خوبی رقم خورده است.

ستاری بیان کرد: هر چند برخی از استارت‌آپ‌ها در بخش حمل و نقل و گردشگری براثر کرونا دچار ضرر و زیان شده‌اند اما استارت‌آپ‌های سایر بخش‌ها با یک رشد جهشی روبرو بوده و تحولات جدی را شاهد هستیم.

وی ضرورت حضور سرمایه‌گذاران را در اقتصاد فناورانه با تولید محصولات متنوع با ارزش افزوده یادآور شد و گفت: ما باید آموزش‌ها را در این حوزه با تدارک نرم‌افزارهای جدید جدی بگیریم و به صادرات محصولات آن هم با شکل و قالب جدید توجه کنیم.

ستاری نمونه این اقدام را تولید و صادرات ماسک با ورود جوانان به این عرصه دانست و بیان کرد: باید خط تولید را نیز با تکیه بر همین جوانان خلاق تغییر دهیم تا تولید گذشته جای خود را به تولید نوآورانه با تکیه بر ارزش افزوده واقعی بدهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به وجود ظرفیت‌های بسیار و جوانان مستعد و خلاق اردبیل در زمینه تولید علم و شرکت‌های دانش بنیان، عنوان کرد: استان اردبیل استان جوان و دارای دانشگاه‌های جوان است که این برای پیشرفت علم و فناوری در استان بسیار خوب و ظرفیت قابل استفاده‌ای است.

وی رشد علمی کشور را در سال‌های اخیر بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: ما در اکثر علوم و فنون رتبه اول منطقه را داریم که از جمله آن می‌توان به بیوتکنولوژی، نانو و سلول‌های بنیادین اشاره کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: ما همچنان بر این باوریم که زیست بوم فناورانه و دانش بنیان در کشور باید توسعه یابد تا با اعتماد به جوانان و پشتیبانی آنها بتوانیم ایران را تا مرز توسعه علم و پیشرفت سوق دهیم.

وی اصلی‌ترین ماموریت دانشگاه‌ها و مراکز علمی را حل مشکلات جامعه و کاستی‌ها با توکل و توسل به ابزار علم و دانش دانست و افزود: جامعه امروز برای توسعه به دانشگاه پویا و تولیدمحور نیاز دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: اعتبارات دولتی تنها در حد تسهیل‌گر بوده و ما وظیفه تامین زیرساخت‌ها را داریم و این جوانان و مخترعان و مبتکران هستند که اصلی‌ترین ماموریت‌ها را برعهده می‌گیرند.

وی با اشاره به جذابیت حوزه‌های کاری و همچنین تنوع خدمات شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: ما با پول نفت نمی‌توانیم کشور را نجات دهیم چرا که در طول تاریخ بزرگترین خیانت صنعت نفت از بین بردن ساختارهای فکری، فرهنگی و آگاهی‌بخشی جامعه در رسیدن به یک ارزش افزوده قابل قول بوده است.

ستاری گفت: بزرگترین خیانت در صنعت نفت از بین بردن ساختار فرهنگی، فکری و تولید ارزش افزوده در جامعه بوده است.

ستاری جوانان را به تغییر روش زندگی و مهارت در کسب ثروت و تولید کار فراخواند و بیان کرد: جوان امروز در کنار تحصیل به اعتماد به نفس و همچنین دوراندیشی با یک نگاه خلاق و نوآور نیاز دارد که قطعا وظیفه دولت نیز تامین زیرساخت‌ها و تسهیل‌گری در این حوزه است.

وی افزود: ما در همین راستا صندوق پژوهش و نوآوری را در همه استان‌ها راه‌اندازی می‌کنیم تا به تناسب آورده اولیه استان‌ها و مجموعه دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما نیز بخشی از منابع این صندوق را تامین خواهیم کرد تا کارآفرینان از تسهیلات کم بهره آن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سازمان بسیج علمی پژوهشی حامی پژوهشگران و نخبگان